Podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie poznaliśmy zwycięzcę I etapu tegorocznej edycji konkursu „Piórko 2025. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Laureatem został Krzysztof Trojan, autor opowiadania „Co z tym smokiem?” – refleksyjnej i żartobliwej historii, która porusza temat inności, słuchania siebie nawzajem i… wewnętrznych smoków. Otrzymał czek na 100 tys. zł.
Zwycięski tekst zostanie wydany w formie książki z ilustracjami wyłonionymi w drugim etapie konkursu, a następnie trafi do sprzedaży we wszystkich sklepach sieci Biedronka.
Autor przyznaje, że udział w konkursie był dla niego formą motywacji do dokończenia pisarskich pomysłów, które do tej pory często pozostawały w szkicach. To nie była jego pierwsza próba – teksty zgłaszał już wcześniej, jednak dopiero tegoroczna edycja przyniosła sukces.
– „Co z tym smokiem?” to bajka, która dojrzewała przez rok. Choć nie powstała z myślą o konkretnym przesłaniu, w trakcie pisania nabrała głębi. To opowieść o zdolności do słuchania – zwłaszcza tego, co w nas trudne, nieoswojone. Smok staje się tu symbolem tej części naszej osobowości, która może budzić lęk, ale też ciekawość i zrozumienie – tłumaczył autor.
Prywatnie Krzysztof Trojan jest mężem i tatą czwórki dzieci. Mieszka na wsi między Krakowem a Wadowicami, gdzie wspólnie z rodziną prowadzi życie pełne książek, edukacji domowej i codziennych wyzwań. Pisanie stało się dla niego naturalnym przedłużeniem domowych doświadczeń.
– Moje pisanie wyrasta z naszej codzienności – z bycia razem, z przeżywania radości i trudności – podkreśla.
Z wykształcenia geograf, zawodowo działa jako freelancer w obszarach związanych z przyrodą i edukacją. Pasjonat górskich wędrówek, miłośnik literatury dziecięcej, szczególnie twórczości C.S. Lewisa, Astrid Lindgren, J.R.R. Tolkiena i Tove Jansson.
Ogłoszenie zwycięzcy I etapu konkursu, to jednocześnie inauguracja jego kolejnej części. Od dziś artyści z całej Polski mogą zgłaszać swoje prace graficzne do zwycięskiego opowiadania Krzysztofa Trojana „Co z tym smokiem?” Zadaniem uczestników jest stworzenie oryginalnej i angażującej szaty graficznej, która najlepiej odda klimat i przekaz historii. Prace zgłaszać można do 1 lipca. Zwycięzca etapu ilustratorskiego, wybrany przez jury konkursowe, otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł, a jego prace trafią do książki dostępnej w sklepach sieci Biedronka. Szczegóły dotyczące regulaminu oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie www.piorko.com.pl.
Do tej pory w ramach konkursu ukazało się już 10 pozycji, które zostały sprzedane w nakładzie 580 tys. egzemplarzy.
Edycja 2025 okazała się rekordową pod względem liczby nadesłanych tekstów. Wpłynęło ich niemal 4 tys. Zwycięski tekst został wybrany przez jury w składzie: Agnieszka Karp-Szymańska, Jarosław Gugała, Renata Piątkowska, Rafał Witek, Wiktor Zborowski i Arkadiusz Mierzwa.