Podczas spotkania omawiana była rola książek i historii, ale również ich wpływ na dzieci i młodzież. Luigo Ballerini opowiadał o zachowaniu charakterystycznym dla dzieci, dowodząc, że wielu dorosłych traktuje najmłodszych dość protekcjonalnie, nie umiejąc docenić ciekawości i inteligencji młodych ludzi. Naukowiec podkreślał też, jak ważne jest to, by młodzi ludzie nie czuli się osamotnieni, a jako receptę podawał między innymi czytanie dla przyjemności – dzięki czemu młodzież łatwiej orientuje się, że to, co może ich odróżniać, nie jest tylko ich wymysłem, lecz zjawiskiem realnym. Na spotkaniu poruszono też wątki zagrożeń współczesną technologią, która daje możliwość kontrolowania każdego, nawet dzieci.
Luigi Ballerini jest jednym z ulubionych twórców we Włoszech piszących dla dzieci, młodzieży i dorosłych, lekarzem specjalizującym się w psychoanalizie, publicystą, ekspertem z zakresu organizacji pracy w placówkach oświatowych oraz twórcą postaci i filmów animowanych dla telewizji. W swoim życiu Luigi Ballerini zajmuje się wieloma rzeczami, kierując się zawsze tym, co kocha najbardziej: pomaganiem i doradzaniem młodym ludziom w każdy możliwy sposób, na przykład poruszając tematy edukacyjne na łamach najważniejszych dzienników krajowych, spotykając się z rodzicami, nauczycielami i młodzieżą w szkołach i oczywiście dużo pisząc dla nich wszystkich, poruszając się z niezwykłą łatwością między gatunkami. Ballerini, tłumaczony na ponad dwadzieścia języków, ma na koncie przeszło trzydzieści powieści. Niektóre z nich otrzymały ważne nagrody we Włoszech i za granicą. Należy wymienić przede wszystkim powieść „La signorina Euforbia” (San Paolo 2014), wydaną w Polsce w tym samym roku pod tytułem „Cukierenka Panny Euforbii”, która otrzymała nagrodę Andersena, a także powieść „Io sono Zero”, wydaną przez wydawnictwo Castoro w 2015 oraz trzy lata później przez Naszą Księgarnię („Mam na imię Zero”), która została wyróżniona nagrodą Bancarellino. Wiele jego słynnych książek przyczyniło się do narodzin nowego gatunku, nowtopian, lekkiej dystopii toczącej się w niedalekiej przyszłości, w której technologia wydaje się kontrolować życie ludzi, którzy jednak nie tracą wpływu na bieg wydarzeń. Od 2019 roku jest dyrektorem Szkoły Pisania dla Dzieci i Młodzieży Flannery O’Connor przy Centrum Kultury w Mediolanie.